Giv børnene de bedste muligheder
Vores børn skal alle have de bedste muligheder for at udvikle sig som mennesker – uanset baggrund. Vi skal bekæmpe de uligheder, der fratager nogle børn friheden til at udvikle og forfølge deres egen drøm. Det kræver stærke institutioner med fokus på trivsel og faglighed – hos børn og personale.
Det er gennem vores vuggestuer, dagplejere, daginstitutioner, skoler og fritidsklubber, at vi sikrer børnene en tryg barndom. Langt de fleste børn kommer fra hjem med omsorgsfulde forældre, men der er nogle, der ikke har de samme forudsætninger, og dem skal vi tage os særligt godt af i vores institutioner. Social baggrund må ikke blive til en livslang udfordring for det enkelte barn.
Vi skal holde fast i, at alle børn har ret til at blive en del af fællesskabet og udnytte deres eget potentiale.
Flere pædagoger i daginstitutioner
Som forældre kan vi aflevere vores børn i nogle af landets bedste daginstitutioner. Det skal vi holde fast i og blive ved med at udvikle. Det forudsætter en høj grad af faglighed blandt personalet. Jeg mener derfor, at vi skal øge andelen af pædagoger i vores institutioner – fordi den enkelte pædagog bidrager med sin faglighed til at styrke institutionen og skabe trygge og udviklende rammer om børnene.
Og så skal vi have ekstra gode normeringer i institutioner, der har børnegrupper med særlige udfordringer, så vi giver børnene mulighed for at få et godt sprog og gode sociale kompetencer.
Pasningsgaranti
Vi har i Helsingør Kommune pasningsgaranti, der betyder, at man er sikker på at kunne finde en pasningsmulighed til sit barn. Vores byer udvikler sig i de her år og oplever en stigende tilflytning, og det udfordrer pasningsmulighederne lokalt. Vi skal derfor i takt med udviklingen udbygge mulighederne for at få passet børn lokalt i børnehaver og vuggestuer.
Skoler som fyrtårne for trivsel og faglighed
Folkeskolen skal være førstevalget for forældre og børn. Vi skal styrke og videreudvikle vores folkeskole, så vores unge får den bedste mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Langt de fleste af vores unge klarer sig rigtigt godt og vores folkeskoler giver dem en god grunduddannelse at bygge videre på. Vi har dog desværre en mindre gruppe unge, der ikke opnår mindst karakteren 2 i dansk og matematik, og vi har en gruppe af unge, der ikke trives. Dem skal vi også have med. Det tror jeg på, at vi kan lykkes med gennem udvikling af vores gode folkeskoler. Vi skal have en ambition om en folkeskole, der løfter alle unge fagligt og socialt styrket videre i uddannelse.
Skolemad
Hvis børnene skal trives i det daglige, så er kost en vigtig del af det. Vi skal derfor tilbyde børnene ernæringsrigtig mad i skolerne. Både når det gælder den gode start på dagen med et godt morgenmåltid i SFO’en og i skolens frokostpause.
Vi skal understøtte skoler og fritidstilbud, så børnene har adgang til skolemaden til rimelige priser og give økonomisk tilskud, hvis forældrene har ret til friplads.
Styrket fritidsområde
Børn og unge skal have mulighed for at finde sammen i fællesskaber og dyrke gode venskaber i vores fritidstilbud. Fritidstilbuddet skal være et sted, hvor børn og unge selv sætter retning og har medbestemmelse – et frirum, hvor kreativiteten får frit spil.
Pædagogerne er dem, der skaber kvaliteten i fritidstilbuddet, og deres arbejde skal vi understøtte, så de har tid til at planlægge aktiviteter og bruge tid sammen med børnene.
Det mener jeg kræver god ledelse, dygtige pædagoger, ordentlige normeringer og en fornuftig forældrebetaling.